מי צריך פחמימות

לנהל אורח חיים LCHF בישראל

"ניהול סטרס" – על מה מדובר?

לגוף שלנו יש שני תפקידים עיקריים – לשמור אותנו בחיים ולהתרבות.

כל מערכות הגוף מכוונות לכך. מהתא הכי קטן ועד מערכות הגדולות שיש לנו (עיכול, עצבים…). ה"משימות" האלו, השרדות ורביה, נוצרו עוד לפני שהפכנו לבני אדם ומלווים אותנם עד היום. ההתפתחות הזאת לקחה מיליוני שנים ולא ניתנים לשינוי תוך שנה או עשור (וגם לא מאה או אלף שנים).

אחת המערכות שנוצרו כדי לשמור עלינו היא מערכת העצבים. היא מחולקת בכמה צורות: יש את המוח וחוט השידרה, ויש את העצבים. מערכת העצבים גם מחולקת, לפי רצונית ואוטונומית – ז"א יש דברים שאני יכולה להשפיע עליהם (אני רוצה להרים את היד והמוח נותן את הפקודה "הרם יד") ויש אלו שאני לא יכולה אלה הם אוטומטיים (כמו התגובה של הגוף במצבי לחץ).

המערכת האוטונומית גם מחולקת לשניים, מערכת הסימפטטית ומערכת הפרה-סימפטטית. הם עובדים כמו שני קוטבים, כשאחד מופעל השני לא. כדוגמה, בסטרס הסימפטטית מעבירה את החמצן והדם לשרירים וללב ו"סוגרת" את מערכות העיכול והרביה. אחרי הסטרס, בשיקום ומנוחה, מערכת הפרה-סימפטטית מעבירה את החמצן והדם חזרה למערכות העיכול והרביה. המערכות לא יכולות לפעול יחד ולכן גוף שתמיד בלחץ לא מצליח להשתקם.

 

לחץ, או "סטרס", הינו המצב שבו הגוף צריך להחליט עם לברוח או להלחם. לא משנה מה גורם הסטרס, מערכות הגוף תמיד יפעלו באותה צורה – מערכת העצבית הסימפטטית תכנס לפעולה. (והפרה-סימפטטית נסגרת.)

אחרי שהגוף החליט לברוח או להלחם, הוא יכנס לפעולה בהתאם. ז"א יש "פורקן" כזה או אחר. ואחרי כן, כאשר הגוף כבר לא בסכנה, נכנסת לפעולה המערכת הפרה-סימפטטית. (והסימפטטית נסגרת.)

אין בעיה עם מצב של סטרס כי הגוף מיומן איך לפעול. הבעיה נוצרת כאשר אנחנו בסטרס תמידי ואין פורקן ואין מנוחה ושיקום של אחרי.

בימינו אנחנו לא נכנסים ללחץ כדי לברוח מנמר בג'ונגל או להלחם עם חיות אחרות על מזון אלא מגורמים רבים אחרים:

די ברור לנו שלחץ זמן, עבודה לא מספקת, מערכת יחסים לא טובה יכולה להכניס אותנו ללחץ, אבל סטרס יכול גם להגרם ע"י מזון מזיק לגוף, תופעות לוואי של תרופות, אי-איזון הורמונלי (ביותר מדרך אחת), ואף מדברים ושינויים חיובים ו"טובים".

לא משנה ממה נובע הסטרס, הגוף יגיב באותה צורה, ויצטרך פורקן ומנוחה/שיקום אחרי!

הבשורה הטובה – אפשר להעביר באופן מודע את מערכת הסימפטטית לפרה-סימפטטית! אפשר כמובן ע"י שינוי סדר היום, סדר עדיפויות, שינוי תזונה וכו', אך יש גם מדיטציות ותרפיות אחרות (CBT, ACT, מיינדפולנס…) ועוד טכניקות פשוטות כדי לתת לגוף מנוחה ושיקום אחרי מצבי סטרס.

ה"טריקים" שלי לטיפול בסטרס כוללים בין היתר "דקת הנשימה" (כמה פעמים ביום), תכנון ביומן שלי, כמה רגעים של סריגה, ועוד.

מה אתם עושים?

 

מודעות פרסומת

רוצה להוסיף תגובה?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מידע

ערך זה פורסם ב-21 בינואר 2018 מאת ב-כללי ותויגה ב-, , , , , , , , , .

לאתר LCHF ישראל

LCHF ישראל - האתר הרשמי

הזן את האימייל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות באימייל.

הצטרפו אל 1,218 שכבר עוקבים אחריו

Blog Stats

  • 75,867 hits
%d בלוגרים אהבו את זה: