מי צריך פחמימות

לנהל אורח חיים LCHF בישראל

אינדקס (מדד) גליקמי

מאוד פופולרי היום לדבר על "אינדקס גליקמי" (GI) כמדד לטיב ו"בריאות" של מזון מסוים. האם זה באמת מדד טוב?

המוסג פותח בקנדה בשנות ה- 80 המוקדמות ע"י ד"ר דוויד ג'. ג'נקינס ועמיתיו. הם חיפשו דרך לבדוק איזה אוכל עדיף לחולי סוכרת ומצו שאוכל שונה מעלה את רמת הסוכר בדם באופן שונה – חלק מחר וחד, וחלק יותר לעט ופחות חד. בדקו והכינו טבלאות. כהשוואה לקחו 100 ג' גלוקוס וקבעו שה- GI שלו = 100. כך קבלו (החליטו) ש- GI מתחת ל- 55 נחשב כנמוך, GI 56-69 הינו בינוני, ו- GI מ- 70 ומעלה הינו גבוה.

אבל – יש כמה בעיות … למשל:

  1. ה- GI לא אומר כלום על כמות האינסולין שנדרש כדי לפרק את הסוכר בדם. את כמות האינסולין תלוי בכמות הפחמימות כך שלאכול כמות קטנה ממשהו עם GI גבוה יכול להיות אותו דבר כמו או אפילו עדיף מאשר לאכול כמות גדולה של משהו עם GI נמוך. כמות האינסולין גם תלוי ברמת הרגישות לאינסולין של האוכלים (האם בריאים או חולי סוכרת).
  2. יש מאכלים שכולם יכולים להסכים עליהם כלא הכי חיוניים לבריאותנו ויש להם GI נמוך, למשל עוגה בחושה פשוטה (GI = 46) או M&M בוטנים (GI = 33).
  3. ה- GI הינו רק מספר ממוצע והערך האמיתי יכול להשתנות בהתאם לבשלות, אחסון, עיבוד, זן וכו'. יתרה מזאת, יש שני ערכי GI לכל דבר כי יש שני סוגי טבלאות – אחד משווה עם 100 ג' גלוקוס והשני משווה עם 100 ג' לחם לבן (שאז מקבל נקודת בסיס של 100). אז כאשר משווים מאכלים כדאי לוודא שהם מאותה הטבלה …

מדד יותר טוב ומדויק הינו "העמסה גליקמית" (GL, glycemic load) שגם לוקח בחשבון את הכמות שאוכלים. כך אפשר לראות שלאבטיח, עם GI גבוה (72), ה- GL רק כ- 4. לאומת זאת, לעוגה הבחושה מקודם יש GL = 17. (מתחת ל-10 נחשב נמוך, 11-19 הינו בינוני ומעל 20 נחשב גבוה.)

וקוריוס קטן (וגם שאלה, כמובן 😉 ) – לספגטי מקמח לבן ה- GI = 38, לספגטי מקמח מחיטה מלאה ה- GI = 37. ה- GL שלהם 18 ו- 16. בקיצור אין הבדל גדול, נכון? אז למה אחד מומלץ יותר לחולי סוכרת והשני לא?

מודעות פרסומת

4 תגובות על “אינדקס (מדד) גליקמי

  1. עידית
    מרץ 15, 2012

    לא הבנתי .אז לאבטיח העומס הגליקמי הוא נמוך?
    כי כל הזמן אומרים שיש בו המון סוכר והוא לא מומלץ.
    אז אפשר לאכול ללא חשש?

    • Dina
      מרץ 15, 2012

      באבטיח יש כ-7 ג' פחמימות ל- 100 ג' אבטיח. (שומן וחלבון כמעט ואין, פחות מ-1 ג' כ"א.) – לא הרבה פחמימות בהשוואה. (לתפוח למשל כמות הפחמימות בערך פי שתיים.)

      אז האם אפשר לאכול? זה תלוי במצב בריואתך ובמטרותיך. אם את סוכרתית או מנסה להוריד במשקל אז כדאי להמעיט או לוותר על משהו אחר, אם יש לך התמכרות לסוכר יכול להיות שלא כדאי לאכול בכלל. (לפעמים מספיק עם טעם מתוק אפילו שזה לא סוכר כדי לגרום לרצון לעוד.) כמובן שגם תלוי בכמויות שאוכלים.

  2. מנחם
    מרץ 17, 2012

    האם יש טבלאות לעומס גלקימי?

    • Dina
      מרץ 18, 2012

      כן יש – אני מצאתי באנגלית כמה (חפש לפי glycemic load). בעיברית מדברים יותר על מדד אך מצאתי למשל את הטבלה הזאות שבה יש את שניהם http://nrglife.co.il/sitePage.aspx?pageID=292

רוצה להוסיף תגובה?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

לאתר LCHF ישראל

LCHF ישראל - האתר הרשמי

הזן את האימייל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות באימייל.

הצטרפו אל 520 שכבר עוקבים אחריו

Blog Stats

  • 64,411 hits
%d בלוגרים אהבו את זה: