מי צריך פחמימות

לנהל אורח חיים LCHF בישראל

ויטמין D וסגירת מעגל?

כשבני היה תינוק בן כמה חודשים נתנו לי בטיפת חלב ויטמין D לתת לו כל יום. זכרתי שכילדה בשוודיה היינו מקבלים בחורף, יחד עם ארוחת הצהריים בגן, טיפות ויטמין D כי אין מספיק שמש. היות ולא סמכתי על אחיות טיפת החלב וגם לא הבנתי למה במדינה שטופת שמש צריכים לקחת טיפות ויטמין D, שאלתי את רופא הילדים. הוא הצדיק את המחשבה שיש מספיק שמש בארץ והסביר שאם אני לא מכסה את עורו של בני כל הזמן, יקבל מספיק קרינה כדי לייצר ויטמין D בעצמו. (הוא הוסיף שזה בעיקר אוכלוסיות חרדיות שסובלים מחוסר.) זה היה לפני כ- 21 שנים …

אולי נשמע מצחיק אבל – בעקבות חודש ינואר הכל כך גשום התחלתי לקרוא ולחקור בקשר לויטמין D. פתאום שמתי לב שבעקבות הגשם אני יושבת בבית כל היום ולא רואה את השמש. התחלתי לעשות "חשבון נפש" וגיליתי שבעצם רוב החיים המבוגרים שלי ביליתי בתוך מבנה, בין אם במשרד ובין אם בבית. בעצם, כמה מאיתנו לא עושים את זה?
כמו כן, בקיץ, בין אם בבריכה או בין אם בים, כמה מאיתנו לא מתכסים עם הגנות מפני השמש כל הזמן? נשמע מוכר?
אז כמה מאיתנו סובלים מחוסר ויטמין D? זה כבר לא רק נחלת הסקנדינבים בחורף או הלובשי שחור צנוע כאן בארץ, אפילו לא רק בני נוער שיושבים מול המחשב כל היום …

אז למה ויטמין D חשוב? התחלתי, כרגיל *, את חיפושיי בעיברית ולהפתעתי מצאתי מלא חומר! למשל האתר "ויטמין D" ובו מלא מאמרים מעניינים.

  • ויטמין D בעצם קבוצת פרה-הורמונים המיוצרת מכולסטרול בעורינו כאשר העור נחשף לקרני UVB (אולטרה סגול סוג B). אפשר גם לקבל את הויטמין דרך האוכל, בעיקר שמן דגים, דגים שמנים, כבד, חלמונים, חמאה ואוכל עטיר שומן טבעי אחר.
  • ויטמין D בעיקר חשוב לנו ליצירת עצם אך משפיע לטובה גם על מערכת החיסון, וכנראה גם מפחית את הסיכויים לחלות בסוכרת סוג 2 וסרטן מסוגים שונים. (אני כותבת כנראה כי עוד לא קראתי מספיק על המחקרים האלו.)
  • חוסר בויטמין D יכול לגרום לרככת ("המחלה האנגלית") וכנראה גם (ראה ה"כנראה" הקודם) לגרום לדכאון, בעיות פוריות, מחלת הפרקינסון ועוד.
  • בצה"ל ערכו מחקר ומצאו שלחיילים עם רמת ויטמין D נמוכה יש יותר שברי מאמץ.
  • מסתבר שאפילו במדינה שטופת השמש שלנו לרוב האנשים יש חוסר של ויטמין D
  • קרני השמש הכי יעילות הינן הקרנים של הצהריים. מספיק כרבע שעה חשיפה על שטח בגודל של כף יד.
אז מה עושים? קודם כל מתחילים לאכול נכון ואולי אף לצאת החוצה לרבע שעה בהפסקת הצהריים.
ואני התחלתי שוב עם טיפות ויטמין D … 😉

* "כרגיל" כי קודם כל אני מחפשת בעיברית, הרי זהו בלוג בעיברית, רק אח"כ אני מחפשת חומר בשפות אחרות. הבעיה שלצערי בד"כ אין חומר בעיברית …

2 תגובות על “ויטמין D וסגירת מעגל?

  1. מעריץ אנונימי
    פברואר 8, 2012

    אני שומע המון על הוויטמין שי במיוחד בקהילת הפליאו וכך פחמימות אבל אני לא יודע כמות וזמנים. למישהו שרמת הויטמין די היא 30. שזה בנורמה אבל נמוך
    כמה יחבל צריך לקחת ? מתי להפסיק לתסף?שהרמה בדם היא בערך 50?

    • Dina
      פברואר 8, 2012

      היי,
      אני לא רופאה אבל אני יודעת שדי קשה לקבל הרבה מדי ויטמין D. על רוב הטיפות וכדורים שיש בבית מרקחת כתוב "אחד ליום" שזה בערך 400 יחב"ל (IU) ולפי שקראתי זה די נמוך. ההמלצות שראיתי נעות בין 1000-5000 יחב"ל.

      כל ויטמין כדאי לקחת יחד עם אוכל.
      דינה

רוצה להוסיף תגובה?

מידע

ערך זה פורסם ב-פברואר 8, 2012 מאת ב-כללי ותויגה ב-, , , , .

לאתר LCHF ישראל

LCHF ישראל - האתר הרשמי

הזן את האימייל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות באימייל.

הצטרפו אל 519 שכבר עוקבים אחריו

Blog Stats

  • 66,019 hits
