מי צריך פחמימות

לנהל אורח חיים LCHF בישראל

מתוק לי, מתוק לי …

בגדול:

  • סוכר "רגיל" (סוכרוז: לבן, חום, דמררה …) – דו-סוכר שמורכב ממולקולת גלוקוז ומולקולת פרוקטוז
  • גלוקוז – חד-סוכר, כאשר מדברים על רמת סוכר בדם מתכוונים לכמות הגלוגוז
  • פרוקטוז – חד-סוכר שאינו מתפרק במעי הדק אלה רק בכבד
  • דקסטרוז – שם אחר (תעשיתי) לגלוקוז
  • מלטוז ("סוכר לתת") – מורכב משתי מולקולות גלוקוז
  • לקטוז ("סוכר חלב") – מורכב ממולקולת גלוקוז ומולקולת גלקטוז
  • דבש – מכיל בעיקר פרוקטוז וגלוקוז אבל גם קצת מלטוז
  • סילן – עשוי מתמרים ולכן מכיל את אותן הסוכרים כמו תמרים, בעיקר פרוקטוז, גלוקוז, וסכרוז
  • אגבה – מכיל פרוקטוז וגלוקוז
  • סירופ מייפל – מכיל בעיקר סוכרוז, יש קצת פרוקטוז וגלוקוז
  • סטיביה – המתיקות בא מגליקוזידים
  • קסיליטול, סורביטול, מלטיטול … – הינם סוכרים אלכוהוליים
  • סירופ תירס עתיר פרוקטוז (HFCS) – מורכב מפרוקטוז (55%) וגלוקוז (45%)
טוב לדעת:
  • רמת גלוקוז גבוהה מדי בדם תגרום נזק לכלי הדם ולאיברים השונים בגוף, ולכן יש את האינסולין שיטפל במצב. הרבה גלוקוז = הרבה אינסולין עם כל הבעיתיות שבעניין.
  • כמויות פרוקטוז גבוהות מדי יכולות לגרום ל"מחלת כבד שומני שלא נגרם ע"י אלקוהול" (NAFLD), עמידות נגד אינסולין וכו'
  • סוכרים אלכוהוליים אינם דורשים אינסולין לפריקתם. מצד שני הם יכולים לגרום לנפיחות ושילשולים.
סתם בדקתי רכיבים של מוצר ששווק כבריא – פתיתי דגנים מחיטה מלאה ואורז עם אגוזי לוז – של חברה מסויימת. במקום השני והשלישי היו סוכר וסירופ סוכר חום, ובהמשך הופיע גם סירופ גלוקוז …
.
אז מה רציתי לומר עם הרשומה הזאת?
שכדאי לקרוא את הרכיבים של מוצרי מזון? שלא צריכים להאמין לפרסומות?
לא, אלה כדי קצת לארגן בראש כל מיני חומר שקראתי לאחרונה. 🙂
.
נ.ב. יהיה המשך …
מודעות פרסומת

19 תגובות על “מתוק לי, מתוק לי …

  1. Naama
    יולי 27, 2011

    מצאתי פה במקרר צנצנת ריבה שסבתא קנתה כשהיתה פה. במקום הראשון ברשימה היו בלקבריז. הייתי מרוצה. ואז ראיתי שמקום שני, שלישי ורביעי הם כולם סוכר. הטעם של הריבה דומה לזאת שאבא היה מביא מהצבא לפני שלושים שנה. תעצמי עיניים – לא תזהי איזו ריבה זו.
    זה טריק ידוע, הפיצול הזה של הסוכר ברשימת הרכיבים.

    • דינה
      יולי 27, 2011

      כן, טריק ידוע.
      ובכל זאת, רוב האנשים לא חושבים על זה ולא עושים את החשבון וכך מכניסים הרבה יותר סוכר לגוף מאשר חושבים … :-/

  2. שולי
    ספטמבר 11, 2013

    דינה, תודה על הפירוט של המתוקים.
    איזה מתוק בריא זה שמכיל יותר גלוקוז או זה שמכיל יותר פרוקטוז
    תוכלי להסביר?
    תודה

    • Dina
      ספטמבר 11, 2013

      זה טלוי …
      אם את סוכרתית אז לא כדאי לך גלוקוז ואולי עדיף קצת פרוקטוז.
      אם יש לך בעיות עם הכבד אז לא כדאי פרוקטוז ואולי קצת גלוקוז יהיה בסדר.
      בקיצור, מאוד טלוי במצב הבריאותי שלך, המתטרה שלך, ומה הגוף שלך יכול לסבול.
      בכל מקרה, לפי דעתי, עדיף סוכר טבעי מאשר מלאכותי.

      • שולי
        ספטמבר 12, 2013

        תודה על ההתייחסות. אני לא סכרתית. אמי סכרתית ובמשפחה שלה רוב האחים שלה סכרתיים. נאמר לי שמחלת הסכרת זה תורשתי. המטרה שלי זה לצמצם כמה שיותר את דברי המתיקה. כיום התחליפים שלי זה אגבה, דבש, סילאן טבעי וסטיביה אבקה.
        תודה מראש ויום טוב

        • Dina
          ספטמבר 15, 2013

          הרבה פעמים אומרים שמשהו תורשתי כי לכולם במשפחה יש את זה אבל תורשתי "אמיתי" זה מה שיש בגנים. יכול להיות שאצלכם במשפחה יש תורשתיות לסוכרת אך היופי של תורשה היא שבד"כ זה נתון ש"יכול להיות" כי צריך טריגר כדי להתפתח.

          סביר להניח שאם תוכלי באותה צורה כמו אמך תגרמי לסוכרת להתפתח, אך אם תוכלי בצורה אחרת מאוד יכול להיות שהסוכרת לא תתפרץ, או לפחות יותר מאוחר בחייך או בפחות עוצמה.

  3. גלית ביטון
    פברואר 25, 2014

    הנני

  4. גלית ביטון
    פברואר 25, 2014

    ומאד רוצה לדעת האם מולתר לי לאכל גבינוץ שמנות כמו נפוליאון 30% או גבינת קוטג' 5%?

    • Dina
      פברואר 25, 2014

      קשה מאוד לתת עצות בלי להכיר את התמונה השלמה אך ככלל אפשר להגיד שאם רוצים לאכול מוצרי חלב, עדיף השמנים על הרזים.

  5. גלית ביטון
    פברואר 25, 2014

    אציין שאכלתי לפני כשעה חביתה שטוגנה בחמאה וסלט יררות עם אבוקדו שלם.
    לאחר בדיקת סוכר התוצאה היתה 108 תוצאה מפתיעה מאד לטובה.

    • Dina
      פברואר 25, 2014

      לא יודעת מה הן הקריאות בד"כ אבל אם את שמחה אז כנרה הרבה יותר גבוהות. 🙂

  6. שולי
    פברואר 27, 2014

    בכל הממתיקים על בסיס סטיביה יש מרכיב נוסף חוץ מהסטיביה. המרכיב הראשון הוא ◾דקסטרוז – שם אחר (תעשיתי) לגלוקוז. מה זה אומר שיש בזה סוכר????

    • Dina
      פברואר 27, 2014

      אם כתוב דקסטרוז (או גלוקוז) אז כן, זה סוכר.
      אני מניחה שאת מתכוונת לסטיביה כאבקה לבנה. הרבה פעמים הסטיביה מעורבת עם עוד חומרים.

  7. שולי
    פברואר 27, 2014

    כמעט בכל דבר דוחפים סוכר. זה בלתי יאמן. האם יש עוד שמות חלופיים לסוכר?

    • Dina
      פברואר 27, 2014

      נכון זה ממש בעיה עם הסוכר המוסתר.

      בטוח יש שמות נוספים. הזכרתי רק כמה שעלו לי בראש כאשר כתבתי את הפוסט.

      למה שלא נשרשר פה עוד שמות?
      הנה עוד כמה:
      עמילנים למיניהם (עמילן תירס, עמילן תפו"א, עמילן אורז …)
      סירופים למיניהם (סירופ תירס, סירופ גלוקוז …)
      כמו כן רכז פרי מכיל הרבה סוכר (בגלל הריכוז)

  8. אריאלה
    מרץ 8, 2014

    כל הכבוד דינה לבלוג. מי יתן וישנה באמת הרגלי תזונה של האנשים. שמחתי לקרוא. ברכותיי

  9. אורית
    ינואר 26, 2016

    קראתי שדקסטרוז הוא מקור בלתי מזיק של מתיקות במזון מה דעתך?

    • Dina
      ינואר 26, 2016

      דקסטרוז הינו שם אחר לגלוקוז ולכן הגוף יגיב אותו דבר.

רוצה להוסיף תגובה?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

מידע

ערך זה פורסם ב-יולי 25, 2011 מאת ב-כללי ותויגה ב-, , , , , , , , , , .

לאתר LCHF ישראל

LCHF ישראל - האתר הרשמי

הזן את האימייל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות באימייל.

הצטרפו אל 520 שכבר עוקבים אחריו

Blog Stats

  • 64,730 hits
%d בלוגרים אהבו את זה: